Wat is een burn-out

Wat is een burn-out?

Wat is een burn-out precies? Je hebt een burn-out wanneer je emotioneel, fysiek en mentaal uitgeput bent door een langdurige blootstelling aan stress en overspanning. Stress op korte termijn kan heel goed voor je zijn, omdat je lichaam zich voorbereid om je door een bepaalde situatie heen te loodsen. Langdurige blootstelling leidt echter tot overspannenheid en als er dan niets verandert, dan kun je een burn-out krijgen.

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Mentale symptomen van een burn-out zijn:

  • Piekeren, een constante stroom van negatieve gedachten
  • Emotioneel: angstig, boos of verdrietig voelen
  • Snel geïrriteerd
  • Niet of nauwelijks tot dagelijkse taken kunnen zetten
  • Concentratieproblemen
  • Wantrouwen, steeds meer moeite hebben om jezelf en anderen te vertrouwen
  • Eenzaamheid
  • Prikkelbaar, snel ontvlambaar
  • Opgejaagd gevoel

Lichamelijke klachten die wijzen op een burn-out zijn:

  • Druk op de borst
  • Kortademig of hyperventilatie
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Buikpijn
  • Rugpijn
  • Hartkloppingen
  • Slaapproblemen
  • Benauwd gevoel

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

De oorzaak van een burn-out verschilt per persoon en situatie en kan zowel in de privésfeer als op werk liggen. Vaak is het geval dat het op meerdere gebieden van je leven niet lekker loopt en het teveel is. Dit zijn veelvoorkomende oorzaken:

  • Afwezigheid van zingeving op werk, geen plezier in het werk zelf hebben
  • Eigen grenzen niet kennen of het negeren van eigen grenzen (moeilijk “nee” kunnen zeggen of behoeften niet kenbaar maken)
  • Gebrek aan verbinding met je omgeving
  • Relatieproblemen
  • Perfectionisme
  • Overmatige fysieke inspanning
  • Onzekerheid en/of een negatief zelfbeeld

Herstellen van een burn-out

Omdat de oorzaak van een burn-out voor ieder persoon anders is, zal de oplossing ook voor iedereen anders zijn. Toch zijn er enkele algemene tips die jou sowieso gaan helpen om hiervan wilt herstellen:

  • Accepteer dat je opgebrand bent
  • Neem rust
  • Wandelen in de buitenlucht (en als het kan de natuur in)
  • Mediteren
  • Praat met iemand die je kunt vertrouwen
  • Structuur, vast eet- en slaapritme
  • Houd een dagboek bij waarin je opschrijft waar je wel of geen energie van krijgt
  • Gezond eten
  • Ontspan

Om volledig te herstellen en terugval te voorkomen zul je de oorzaken voor jouw specifieke situatie moeten oplossen.

Wil je hulp bij je burn-out?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© Copyright 2022 - Wim Schoenmaker Coaching