Verbondenheid als remedie tegen stress en overspannenheid

verbondenheid als remedie tegen stress en overspannenheid

Verbondenheid als remedie tegen stress en overspannenheid

In een wereld waarin iedereen steeds drukker en meer op zichzelf is gericht, nemen we gemiddeld minder tijd voor echte verbinding met onszelf en in contact. Geliefden groeien sneller uit elkaar, wat wel blijkt uit het hoge aantal scheidingen, vriendschappen verwateren vrij eenvoudig en je hebt minder nauw contact met je familie. Door de focus op jezelf neemt het gevoel van verbondenheid af. Dit terwijl het mooie van verbinding juist is dat het zorgt voor gevoelens van geluk en zingeving. De kwaliteit van jouw relaties, in andere woorden jouw verbondenheid met anderen, bepaalt in grote mate de kwaliteit van jouw leven. Een bijkomend effect hiervan is dat verbondenheid jou helpt om je stressniveau te verlagen. De vraag is dus hoe je meer verbondenheid door voor jou waardevolle sociale relaties creëert en hierdoor met meer positieve energie door het leven gaat.

Wat is verbondenheid precies?

Verbondenheid is een gevoel van saamhorigheid, van erbij horen en onderdeel van iets betekenisvols zijn. Dit betekent dat je een hechte, respectvolle en waardevolle band hebt met de mensen om je heen. Voorbeelden hiervan zijn je partner, kinderen, familie, vrienden, collega’s en teamleden bij je club of vereniging. Je voelt je gezien, gehoord, gewaardeerd en gesteund voor wie je bent. Geven en ontvangen is min of meer in balans, zeker op de middellange termijn. Hierdoor ervaar je naastenliefde. En deze beleving is weer heel belangrijk voor je gevoel van algemeen welzijn. Je sociaal verbonden voelen valt of staat met zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de voor jou belangrijke relaties.

Verbondenheid, met wie?

In onze sterk individualiserende samenleving is het van essentieel belang om naar je diepste verlangens naar verbinding te luisteren. Dit betekent dit verlangen te voelen, er naar te luisteren en hier op te handelen. In eerste stap hierin is het in kaart brengen van de kwaliteit en kwantiteit van je relaties. Dit doe je door jezelf de volgende vragen te stellen en de antwoorden op te schrijven. Dit kun je eenmalig doen, maar voor het creëren van bewustzijn raad ik je aan dit voor een langere periode te doen.

  • Met wie breng ik graag mijn tijd door, wanneer doe ik dit, hoe vaak en in welke vorm?
  • Welke familieleden, vrienden, collega’s of buren kosten mij energie?
  • Van welke familieleden, vrienden, collega’s of buren krijg ik juist energie?
  • Welke vriendschappen zijn de afgelopen periode of jaren verwaterd en waardoor komt dit? En wat wil ik hiermee?
  • Wat voor relatie heb ik met mijn ouder(s)? Waar heb ik behoefte aan? Wat wil en kan ik doen om deze relatie(s) te verbeteren?
  • Welke andere familiebanden heb ik? Wil ik deze versterken? Wat wil en kan ik doen om dit te realiseren?
  • Hoe en hoeveel wil ik investeren in mijn verschillende vriendschappen?
  • Zijn er relaties die ik het liefst helemaal beëindig? Waarom wil ik deze relaties verbreken?

verbondenheid met familie en vrienden

Daarnaast is het leerzaam om bij jezelf na te gaan waarom, wanneer en hoe je tijd met anderen wilt doorbrengen. Jouw tijd is kostbaar, dus ga er alsjeblieft wel zuinig mee om. Spreek je behoeften uit, geef op tijd jouw grenzen aan. Dit zorgt ervoor dat je de verbinding met je partner, kinderen, familie, vrienden, collega’s, leden bij je club of vereniging vreugdevol en zinvol is. Maak sociale relaties leuk voor jezelf en doe dit zeker op jouw eigen voorwaarden.

Een goede verbinding met jezelf is het begin van een goede verbondenheid met de ander

Om relaties aan te gaan op je eigen voorwaarden is het van belang dat je weet waar je energie van krijgt, wat je interesses zijn en hoe je wilt dat anderen met jou om gaan. Misschien vind je het gezellig om op het terras te zitten, uit eten te gaan of een festival te bezoeken. Of je gaat liever voor een uitje naar de bioscoop, bowlingbaan, sauna, theater of een concert. Beweeg je liever? Dan onderneem je graag een sportieve activiteit, zoals wandelen, fietsen, balsporten, skiën of zwemmen. De eerste stap is dus dat je weet waar je zelf energie van krijgt. De tweede stap is dat je dit deelt en je behoefte proactief uit naar je familie. Zo leg je zelf de basis voor de verbondenheid. Het is dan aan de ander om jou hierin tegemoet te komen. Het omgekeerde is net zo waar en het is de verantwoordelijkheid van je familieleden om te onderzoeken waar zij energie van krijgen en dit met jou te delen. Dat betekent niet dat je elkaar in dit proces niet kunt helpen en uitnodigen!

8 algemene tips om verbondenheid met je omgeving te versterken

Met deze 8 algemene tips kun je jouw gevoel van verbondenheid met je omgeving kunt verbeteren:

  1. Leg vaker je telefoon aan de kant om in het moment samen te zijn
  2. Vertel kwetsbare, open en eerlijke persoonlijke verhalen
  3. Ga oprecht luisteren, samenvatten en doorvragen met open vragen
  4. Zorg voor een prettige en uitnodigende non-verbale communicatie. Dit betekent een open houding, aandachtig oogcontact en communiceren met een vriendelijke toon
  5. Weersta de verleiding om ongemakkelijke stiltes op te vullen met onzinnige opmerkingen en vragen. Vermijd dus het praten om het praten
  6. Vraag eerst toestemming aan je gesprekspartner als je hem of haar advies wilt geven, hoe goedbedoeld dit ook is
  7. Toon belangstelling door attent op een onderwerp terug te komen
  8. Voel bewust de positieve effecten van verbondenheid in het moment

Hoe meer je je verbonden voelt, des te meer oxytocine je lichaam aanmaakt. Oxytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Door dit stofje neemt je stressniveau af en het verhoogt je zelfvertrouwen door sociale interacties. Indirect heeft het ook nog eens een positieve invloed op de aanmaak van serotonine. Dit stofje verbetert volgens je humeur en stemming. Het gevoel van verbondenheid kan dus een positieve spiraal in gang zetten waar je heel veel profijt en plezier van hebt.

voordelen van verbondenheid

De positieve effecten van verbondenheid

Meer diepgaande en bewustere verbinding is daarmee een remedie tegen stress en overspannenheid, maar ook tegen angst. Hierdoor ga je je beter in je vel voelen. Het waarborgen van emotionele veiligheid in sociale relaties is wel cruciaal. Dit legt namelijk de fundering voor je mentale gezondheid, want door dit gevoel van veiligheid voel jij je weer thuis in jezelf. Zo kun je vanuit authenticiteit en onvoorwaardelijke liefde verbinden in plaats van dat je sociaal wenselijk gedrag gaat vertonen om ergens bij te horen of erkenning te krijgen. Doe je dit, dan wordt je verbinding voorwaardelijk. Hiermee ga je automatisch bij jezelf weg met als gevolg dat je dan iets van iemand anders nodig denkt te hebben om je wel verbonden te voelen. De ander vult dan een tekort, gemis of innerlijke leegte bij je op. Dit kan op korte termijn heel fijn voelen, maar uiteindelijk loopt dit bijna altijd slecht af, want die ander zal bij je weg bewegen. Check daarom eerst eens bij jezelf: verbind je vanuit voorwaardelijke of onvoorwaardelijke liefde?

Nog een extra voordeel van verbinding

Een bijkomend voordeel is dat kwalitatieve verbinding gaat over gelijkwaardigheid. Dan voel je je niet beter of minder dan een ander. Je verbindt op dezelfde golflengte, waardoor je aan één of een paar woorden genoeg hebt om elkaar te begrijpen. Je lacht om dezelfde grappen en je bent op elkaar afgestemd, omdat je resoneert met wat de ander zegt of doet en vice versa . Daardoor voel je een diepere klik en bouw je een vertrouwensband met iemand op. Authentieke verbinding is dus een essentiële bron voor geluk, zingeving, blijdschap, avontuur, steun en troost in jouw leven.

Verbondenheid als extravert

Een gebrek of tekort aan sociale verbinding kan leiden tot mentale problemen. Dit betekent dat als jij stress wilt loslaten, het jou enorm kan helpen om even de tijd te nemen voor een goed verbindend gesprek. Als alternatief kun je gaan voor een leuke activiteit met je partner, kinderen, familie, vrienden, collega’s, leden van je club of vereniging. Dit geldt nog meer voor extraverte personen, omdat je je van nature graag omringt met gelijkgestemden. Spontaan afspreken en verbinden geeft je dan een hoop nieuwe energie. Hierdoor voel je je minder moe, futloos en uitgeput. Jezelf opladen doe je dan juist door op mensen af te stappen. Dit geldt zeker als je goed uit je woorden komt en je zin hebt in small talk. Als je hier meer energie van krijgt dan dat het je energie kost, helpt deze vorm van verbinden in dit geval om sneller herstellen stress of overspannenheid.

Verbondenheid als introvert

Als je jezelf meer als een introvert herkent, dan gelden er voor jou wel wat andere spelregels. Ook al gaat het om nuances, want we hebben allemaal baat bij verbondenheid. Als introvert laad je je juist op door wat tijd voor jezelf te nemen in plaats van actief verbinding met dierbaren op te zoeken. Hoe minder prikkels, des te meer energie je hebt en je je met jezelf kunt verbinden. Je kunt deze tijd gebruiken om op te laten met meditatie, yoga, mindfulness, ademhalingsoefeningen of journaling. Deze activiteiten creëren allemaal meer rust in je lichaam en geest en verminderen het gevoel van sociale druk waar je waarschijnlijk mee rondloopt. Het grootste voordeel hiervan is dat je trouw bent aan jezelf. Jij zorgt eerst goed voor jezelf en je kiest zelf bewust hoe en wanneer je je weer verbindt met je omgeving.

Bindingsangst als bedreiging voor het gevoel van verbondenheid

Bindingsangst kan enorm in de weg staan om liefdevolle verbindingen met je omgeving aan te gaan. Dit geldt zowel in de liefde, op je werk als met vriendschappen. Het lukt je dan niet om langdurige, hechte relaties op te bouwen en te onderhouden vanwege een sterke drang om vrij en onafhankelijk van anderen te leven. Je vermijdt verbinding en commitment en je voelt al snel de neiging om emotioneel afstand van je omgeving te nemen. Je doet er alles aan om je gevoel van vrijheid te behouden, zelf als je je hiervoor wat gereserveerd en afstandelijk moet opstellen. Het allerliefst laat je van alles ‘open’. Dit betekent dat je niet zo snel je agenda vol plant met sociale afspraken. Doe je dit wel, dan voelt het al snel benauwd of beklemmend, wat een fijne verbinding met anderen weer in de weg staat.

Verlatingsangst als bedreiging voor het gevoel van verbondenheid

Verlatingsangst kan je net zo goed weerhouden om vanuit authenticiteit te verbinden. Dit komt omdat je je te gehecht bent aan je partner, familie, kinderen, vrienden of collega’s. Je bent bang om mensen in je nabije omgeving te verliezen. Hierdoor doe je er alles aan om niet afgewezen, verlaten of in de steek gelaten te worden. In dit proces verlaat je vaak jezelf door je behoeften en je grenzen niet vast te stellen, aan te geven en te bewaken. Het gevolg hiervan is dat je op zoek blijft naar die bevestiging, aandacht en houvast bij een ander. Deze onbegrensde loyaliteit naar de ander houdt jouw eigen lage zelfbeeld en gebrek aan zelfvertrouwen in stand. De hamvraag is dan of deze relaties wel echt zo waardevol zijn en of ze er überhaupt nog zouden zijn als jij wel volledig jezelf bent en laat zien.

Hoe kan ik het gevoel van verbondenheid bij mijn werknemers laten groeien?

Een betrokken werknemer zet net dat ene stapje extra en soms wel meerdere. Dit komt omdat betrokken medewerkers intrinsieke motivatie voelen om grenzen te verleggen in het belang van het team en de organisatie. Als werkgever wil je de betrokkenheid van je werknemers dus stimuleren en meer verbinding op de werkvloer creëren. Een sterk en hecht team vertrouwt elkaar. Hoe zit dat met jouw teams? Er is ongetwijfeld werk aan de winkel om het onderlinge vertrouwen tussen de teamleden en de tussen teamleden en de organisatie te verbeteren. Een teken van een sterke verbondenheid van teamleden is dat ze met elkaar in gesprek gaan als bepaalde resultaten niet worden gehaald, afspraken niet worden nagekomen of er in de communicatie iets niet lekker loopt. Dit vraagt wel om een veilige omgeving waarin fouten maken en ervan leren centraal staat. En als werkgever speel je een sleutelrol in het creëren van zo’n veilige omgeving en de kaders die hierbij horen.verbondenheid op de werkvloer

Met een verbonden team richting een helder doel

Een eerste stap die je als werkgever of manager kunt zetten is het delen van je missie, visie, doelstellingen, kernwaarden, groeikansen en uitdagingen met jouw werknemers. Zo neem je je werknemers mee in wat er in jouw gedachten speelt. Zo kunnen ze zelf enthousiast worden van je groeiambities en toekomstdromen of met je in gesprek gaan en zo met elkaar een nog duidelijker doel stellen. Werknemers hebben graag het gevoel dat ze kunnen bijdragen aan het grotere gemeenschappelijke doel van de organisatie. Dit creëert verbondenheid met jouw organisatie.

Duidelijke afspraken zorgen ervoor dat je met elkaar een richting op beweegt

Zorg voor duidelijke afspraken in je organisatie en teams, zodat elke werknemer weet wat er van hem of haar wordt verwacht. Creëer een gezamenlijk beeld met betrekking tot de richting en prioriteiten binnen de organisatie. Maak stukje bij beetje inzichtelijk wat de bijdrage van een ieder is aan de gemeenschappelijke doelen. Dit kan natuurlijk per maand of kwartaal verschillen, dus het belangrijkste is om hier open met elkaar over te communiceren. Zodra teamleden hun individuele en gezamenlijke doelstellingen weten, dan kunnen ze ook rekening houden met elkaar en weten ze sneller bij wie ze moeten zijn als ze vragen hebben. Daarnaast kan iedereen binnen de organisatie elkaar dan scherp houden, strategisch meedenken sneller belangstelling in elkaars werkzaamheden krijgen.

Hoe kun je als werknemer zelf bijdragen aan een goede verbondenheid op de werkvloer?

Des te meer verbinding je voelt op de werkvloer, hoe intenser het werkgeluk dat je ervaart. Verbinding zorgt ervoor dat je met meer plezier naar je werk gaat zonder dat je elke maandag al weer uitkijkt naar het komende weekend. Zorg er daarom voor dat je voldoende uitdagingen en afwisselingen in je werkzaamheden hebt, zodat je werkplezier blijft ervaren. Ga frequent het gesprek aan met je werkgever, manager of leidinggevende om de voortgang van je werkzaamheden en je persoonlijke ontwikkeling te bespreken. Benadruk hierbij ook de behoeften die je hebt met betrekking tot verbinding binnen het team. Probeer jezelf hierbij kwetsbaar, open en eerlijk op te stellen en je authentieke verhaal te delen. Dit zorgt voor meer verbinding en een gevoel van veiligheid. Vanuit deze veiligheid kun je ook de moeilijkere gesprekken met je collega’s makkelijker en sneller aangaan. Zo heb je zelf het meeste invloed op de werksfeer binnen je team en de verbondenheid binnen je organisatie.

Wil jij groeien in je gevoel van verbondenheid met jezelf en je directe omgeving?

Wil jij je nog meer verbonden voelen? Vaak zijn bepaalde patronen van denken, voelen en handelen dusdanig ingesleten dat je op een of meerdere gebieden of je grenzen niet herkent, aangeeft en bewaakt of dat je je eigen behoeften negeert en niet kenbaar maakt. Je hebt dan als het ware een blinde vlek ontwikkeld. Een goede coach kan je helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen, zodat je weer stappen in de juiste richting kunt gaan zetten. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je kan begeleiden in het versterken van je gevoel van verbondenheid. Dit kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend en gratis!

© Copyright 2022 - Wim Schoenmaker Coaching