Piekerenhttps://wimschoenmakercoaching.nl

Wat is piekeren?

Piekeren is de ervaring van een constante gedachtestroom waar geen einde aan lijkt te komen. Het is een vorm van denken, waarbij je eigenlijk niet tot een oplossing of betere situatie komt. Sterker nog, piekeren zorgt voor gevoelens van angst en stress waardoor je gedachten steeds negatiever worden en je zo in een negatieve spiraal belandt.

Redenen om te piekeren

Piekeren gaat vaak over:

  • Een vervelende situatie op je werk
  • Relatieproblemen
  • Ruzie met naasten
  • Je fysieke en/of mentale gezondheid
  • Financiën
  • Een moment waarop je een belangrijke prestatie moet leveren, zoals een presentatie

De achterliggende drive om maar over deze onderwerpen te blijven nadenken is om de situatie te veranderen of controle te krijgen over aspecten die eigenlijk buiten je directe invloedssfeer liggen. Denk hierbij aan de reacties van collega’s op die belangrijke presentatie die je volgende week op werk geeft.

Oorzaken van piekeren

Piekeren wordt aangestuurd door je onbewuste processen in je hersenen of stress in je lichaam. Ooit is in jouw systeem gekomen dat wanneer je meer nadenkt je meer controle hebt over de uitkomst een situatie of over je emoties. Ergens begrijp je ook wel dat dit niet zo werkt, maar onbewust wordt de gedachtestroom toch opgestart om controle te houden over een situatie of je eigen gevoelens.

Piekeren en stress en burn-out

Piekeren kan heel ongezond worden, want hierdoor kun je angstklachten, stress of zelfs een burn-out krijgen. Het heeft dan een negatieve weerslag op je lichaam. Hoe vaker en heftiger je piekert des te meer energie het jouw lichaam kost om de bijbehorende emoties te verwerken. Het overmatig denken kan hierdoor leiden tot concentratieproblemen, moeite met slapen en depressie.

De gedachtestroom stoppen

Piekeren kan dus hele vervelende gevolgen hebben, maar hoe stop je er nou mee? De belangrijkste factor is acceptatie. Het gaat hier om:

  • accepteren dat je niet alles onder controle kunt houden;
  • vertrouwen in je eigen kunnen om een oplossing te vinden wanneer een probleem zich voordoet, en;
  • je niet verzetten tegen de gedachtestroom, maar deze accepteren
  • beseffen dat piekeren niks oplost, maar juist erger maakt
  • onderzoeken, accepteren en voelen van je angst
  • mindfulness, dit kun je trainen met meditatie

Wil je hulp bij het aanpakken van jouw gepieker?

Wil jij begeleiding van een coach bij het achterhalen van de oorzaak en het oplossen van jouw gepieker? Vaak zijn bepaalde patronen van denken, voelen en doen dusdanig ingesleten dat je het zelf niet meer ziet. Een goede coach kan je helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen, zodat je weer stappen in de juiste richting kunt gaan zetten. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je verder kan helpen met het verbeteren van jouw situatie. Dit kennismakingsgesprek is vrijblijvend en kosteloos.

© Copyright 2022 - Wim Schoenmaker Coaching