Onzekerheid

Onzekerheidhttps://wimschoenmakercoaching.nl

Wat is onzekerheid?

Iedereen is wel eens onzeker, maar wat is onzekerheid eigenlijk? Onzekerheid betekent dat je erg twijfelt aan jezelf, de dingen die je doet en de beslissingen die je wel of niet neemt. Zo vraag je jezelf af of je dingen wel goed genoeg doet. Je piekert hierdoor veel en bent erg gespannen. Onzekerheid gaat vaak gepaard met een laag of negatief zelfbeeld. Als onzekerheid over een langere tijd blijft bestaan, dan kan dit leiden tot een gebrek aan eigenwaarde. Problemen stapelen dan op en manifesteren zich op meerdere vlakken in je leven.

Wat zijn symptomen van onzekerheid?

Onzekerheid uit zich op verschillende manieren. Dit zijn voorbeelden van symptomen die voortkomen uit onzekerheid:

  • Zoeken naar externe bevestiging in plaats van zelf te bepalen of je iets goed doet
  • Weinig zelfvertrouwen
  • Veel denken aan wat anderen van je vinden
  • Vinden dat je geen fouten mag maken, alles moet perfect gaan
  • Je doet dingen eigenlijk nooit goed genoeg
  • Erg slecht tegen kritiek kunnen, want je vat deze persoonlijk op
  • Weinig plezier beleven aan de dingen die je doet
  • Allerlei situaties vermijden om afwijzing of teleurstelling te voorkomen
  • Je hebt moeite met assertief zijn
  • Je voelt je erg eenzaam, zelfs als je mensen om je heen hebt die van je houden
  • Last hebben van sombere gedachten en depressieve gevoelens
  • Je kunt je moeilijk concentreren
  • Moeite hebben om anderen te vertrouwen
  • Je hebt heel rigide of juist zwakke grenzen
  • Je hebt moeite om relaties op te bouwen en te onderhouden

Waar komt mijn onzekerheid vandaan?

De oorzaak van je onzekerheid ligt vrijwel zeker in je jeugd. Onzekerheid kan komen door:

  • Een slechte of onveilige hechting met een of beide ouders
  • Gepest zijn of je werd uitgesloten door andere kinderen in je jeugd
  • Een traumatische ervaring of een reeks aan traumatische ervaringen

Onveilige hechting

De relatie die je vroeg als baby, kind en jongvolwassene had met je ouders heeft een grote invloed op de vorming van je zelfbeeld. Jouw gedachten over jezelf worden dus in grote mate bepaald door de relatie met je ouders. Een veilige hechting zorgt voor minder onzekerheid later in je leven. Je hebt dan al vanaf vroege leeftijd het gevoel gekregen dat je geliefd en gewaardeerd bent. Je durft je behoeften te uiten, leert dat je er mag zijn en dat je op de mensen dichtbij jou kunt vertrouwen. De meeste mensen zijn echter in meer of mindere mate onveilige gehecht. Dit vergroot de kans op het ontwikkelen van onzekerheid.

Pesten

Naast een onveilige hechting is pesten ook een veelvoorkomende oorzaak van onzekerheid. Degene die gepest wordt kan gaan twijfelen over de reden van het pesten:

  • Waarom ben ik niet goed genoeg?
  • Waarom ben ik niet leuk genoeg?
  • Wat doe ik verkeerd?
  • Waarom hoor ik er niet bij?

In werkelijkheid is de persoon die pest juist erg onzeker en reageert dit af door te pesten. Door iemand anders te pesten probeert de pester zijn of haar eigen onzekerheid te verbergen en een veilige positie in een groep te bemachtigen. Helaas richt de pester hiermee bewust of onbewust wel veel schade aan bij het slachtoffer van het pesten. Door het pesten te internaliseren leidt dit tot onzekerheid.

Traumatische gebeurtenis

Tenslotte kan een traumatische gebeurtenis dezelfde twijfels over je eigen persoonlijkheid afroepen als een onveilige hechting of pesten. Het is kan gebeuren dat je na een traumatische gebeurtenis jezelf gaat verwijten dat je slachtoffer bent geworden en hiermee een deel van jezelf gaat afkeuren. Als dit niet wordt behandeld, dan kan dit uitgroeien tot onzekerheid en een negatief zelfbeeld.

Hoe kom ik van mijn onzekerheid af?

Onzekerheid kan zich diep in jouw geest nestelen, maar gelukkig is het mogelijk om dit op te lossen en je zelfverzekerdheid te ontwikkelen. Het is sowieso goed om hier hulp bij te zoeken, zeker wanneer je hier al langere tijd mee worstelt. Een goede therapeut of coach kan jou hierin begeleiden. Toch zijn er ook dingen die je zelf kunt doen. Deze tips kunnen je helpen om met jouw onzekerheid om te gaan en het te verminderen:

  • Onderzoek de oorzaak en geef er een andere betekenis aan
  • Wees lief voor jezelf, zorg goed voor jezelf en denk goed over jezelf
  • Begin het met aanvoelen, stellen en bewaken van jouw grenzen
  • Laat anderen toe en deel je verhaal met iemand die je vertrouwt
  • Accepteer dat je leven gelopen is zoals het is verlopen en accepteer wie je bent
  • Neem tijd om te herstellen van je de emoties die gepaard gaan met onzekere gedachten
  • Ga wat leuks doen, vooral waar je zelf echt zin in hebt
  • Focus je aandacht op succeservaringen en positieve eigenschappen van jezelf

Wil jij hulp bij het oplossen van jouw onzekerheid?

Wil jij werken aan je zelfverzekerdheid? Vaak zijn bepaalde patronen van denken, voelen en doen dusdanig ingesleten dat je het zelf niet meer ziet. Je hebt dan als het ware een blinde vlek ontwikkeld. Een goede coach kan je helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen, zodat je weer stappen in de juiste richting kunt gaan zetten. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je verder kan helpen met het ontwikkelen van jouw zelfverzekerdheid. Dit kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend en gratis!

© Copyright 2022 - Wim Schoenmaker Coaching