Niet uit bed kunnen komen

Niet uit bed kunnen komen

Niet uit bed kunnen komen is een veelvoorkomend probleem. Kom jij ’s ochtends ook moeilijk uit je bed? Moeilijk uit bed komen is iets waar bijna iedereen op een bepaald moment in zijn of haar leven wel eens last van hebt. Als je vaak niet uit je bed wilt komen, dan kan dit een serieus probleem voor je vormen.

Herken je dat je moeilijk uit bed komt?

Het is nu dinsdag 7 uur in de ochtend. De wekker gaat af. Gisteravond ben je rond half 11 naar bed gegaan. Eigenlijk weet je dat je bed uit moet komen, want dan kun je je voorbereiden op je school- of werkdag. Jouw realiteit is dat je nu nog comfortabel in je bed ligt, weinig energie hebt om op te staan en je er niet toe kunt zetten. Gebeurt dit je vaker wel dan niet? Dan is het tijd om hier iets aan te doen.

Moeilijk uit bed komen betekent een valse start

Wanneer je met moeite uit bed komt is dit eigenlijk al een valse start van je dag. Je bent al aan het knokken met jezelf en meer dan eens verlies je de strijd en blijf je langer in je bed liggen. Het kan zo zijn dat je geen ochtendmens bent. Dat is voor iedereen anders. Sommige van ons hebben in de ochtend veel energie en anderen zijn ’s avonds niet te stoppen. Echter wanneer je bijna dagelijks met moeite uit bed komt, dan spelen er andere dingen mee.

Oorzaken van moeilijk uit bed komen

De meest voorkomende oorzaken van moeilijk uit bed kunnen komen zijn:

  • Geen doelen voor de dag hebben
  • Stressklachten, zoals piekeren
  • Slechte nachtrust
  • Onregelmatig dag- en nachtritme
  • Lichamelijke klachten, zoals druk op de borst of pijn in de rug

Gevolgen van niet uit bed kunnen komen

Wanneer je niet uit bed wilt of kunt komen, dan begin je de dag met een tegenslag. Het eerste gevecht met jezelf heb je dan verloren. Als je snoozed of langer in bed blijft liggen dan dat eigenlijk goed voor je is, dan is de kans groot dat de keuzes die je daarna maakt voor jezelf ook minder goed uitpakken. Niet uit bed kunnen komen is dan het begin van een negatieve spiraal voor de dag. Vanaf dat moment worden ook de gedachten en het gevoel dat je over jezelf hebt minder positief. Je bevestigt namelijk een negatieve overtuiging, zoals “zie je nou wel, het lukt me weer niet”. Hoe meer dagen je niet uit je bed kunt komen, hoe meer kracht dit soort overtuigingen krijgen. Des te belangrijker is het om wel je bed uit te komen op het tijdstip waar je dat zelf had voorgenomen. Daarnaast kun je hierdoor meer zelfvertrouwen ontwikkelen.

8 hulpmiddelen om uit bed te komen

Als jouw patroon van niet uit bed kunnen komen hardnekkig is, dan zul je – vooral in het begin – relatief meer je best moeten doen om dit te doorbreken. Gelukkig zijn er meerdere hulpmiddelen om jou te helpen uit je bed te komen:

  1. Ga zoveel mogelijk op vaste tijdstippen slapen en uit bed
  2. Neem in de avond de tijd om 3 doelen voor de volgende dag op te schrijven
  3. Vermijd schermen het laatste uur voordat je naar bed gaat en het eerste uur nadat je opstaat. Leg je telefoon het liefst in een andere kamer dan je slaapkamer.
  4. Zet je wekker ver genoeg van je bed af, zodat je er uit moet om deze uit te zetten
  5. Zet een glas water naast je wekker, die je direct opdrinkt zodra je wakker bent. Dit activeert je lichaam.
  6. Stretchoefeningen of yoga voor het slapen gaan en/of na het opstaan, zodat je wat lekkerder in je vel zit.
  7. Ontwikkel een vaste ochtendroutine, waarin je iets voor jezelf doet wat jou energie geeft.
  8. Doorbreek het negatieve gedachtenpatroon wat je over jezelf hebt, eventueel met behulp van een coach.

Wil je hulp bij het aanpakken van jouw probleem met opstaan?

Wil jij begeleiding van een coach bij het achterhalen van de oorzaak en het oplossen van jouw problemen met opstaan? Vaak zijn bepaalde patronen van denken, voelen en doen dusdanig ingesleten dat je het zelf niet meer ziet. Een goede coach kan je helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen, zodat je weer stappen in de juiste richting kunt gaan zetten. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je verder kan helpen met het verbeteren van jouw patronen. Dit kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend en kosteloos.

© Copyright 2022 - Wim Schoenmaker Coaching