Hoe weet je of je een burn out hebtWim Schoenmaker Coaching

Hoe weet je of je een burn out hebt? Je hoort het steeds vaker om je heen. Een familielid, vriend, kennis of collega heeft een burn out. Een burn out is niet zomaar een populaire benaming, maar een mentaal, emotioneel en fysieke overbelasting van je zenuwstelsel.

Hoe ontstaat een burn-out?

Wanneer spanning en stress zich gedurende jouw leven sneller opbouwen dan afbreken dan komt er een moment dat je reserves op zijn. Je lichaam geeft dan aan dat je grens is bereikt. De opbouw van een burnout gebeurt meestal onbewust en vandaar dat het je zo kan overvallen. Je gaat van actief naar volledig uitgeput en zelfs de kleinste activiteiten worden een onmogelijke opgave voor je.

Hoe weet je of je een burn out hebt?

Hoe weet je of je een burn out hebt? Een burn out is geen officiële diagnose of iets wat je huisarts vast kan stellen. Toch zijn er symptomen waaraan je een burn out kunt herkennen. Hier staan ze voor je op een rijtje:

  • Lichamelijke moeheid en een uitgeput gevoel
  • Vergeetachtig
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Prikkelbaarheid
  • Vermijdend gedrag
  • Huilbuien
  • Veel piekeren
  • Opgejaagd gevoel van binnen
  • Slaapproblemen

Herken je jezelf in meer dan 5 van deze symptomen? Dan heb je misschien wel een burn out.

Wat is de oorzaak van een burn out?

Vaak wordt gedacht dat een burn out door werk komt. Je hebt dan teveel hooi op je vork genomen en je grenzen niet bewaakt. De afwezigheid van een gezonde, veilige en goede werkomgeving kan hier een sleutelrol in spelen. Daarnaast kunnen problemen in de privésfeer, zoals financiële of relationele problemen, ten grondslag liggen aan een burn out. Tenslotte kan een traumatische of ingrijpende gebeurtenis een burn out uitlokken. Bij al deze oorzaken is het wel belangrijk om te erkennen dat een burn out zich vaak jarenlang, soms vrijwel je hele leven, aan het opbouwen is.

Ik heb een burn out, wat nu?

Als je dit nog leest, dan is de kans groot dat je jezelf herkent in meerdere symptomen. Je bent al snel bij jezelf nagegaan wat de oorzaken kunnen zijn en vraagt je nu af hoe je er weer zo snel mogelijk vanaf komt. Helaas werkt het niet zo eenvoudig. Je zenuwstelsel heeft jouw lichaam na een langdurige overbelasting nu tot een halt geroepen en het gaat ook weer een tijd duren voordat je bent herstelt. Ten eerste is het belangrijk om te erkennen dat je in een burn out zit en dat het tijd is om stil te staan en tot rust te komen. Daarna kun je onderzoeken hoe je dingen anders kunt aanpakken en inrichten.

10 tips bij een burn out

Zit je in een burn out en ben je op zoek naar tips om hier mee om te gaan en stappen in te zetten? Hier staan 10 tips bij een burn out voor jou op een rijtje:

  1. Accepteer je huidige situatie
  2. Doe het rustig aan
  3. Zorg voor een vast ritme en structuur in je dag
  4. (Her)ontdek waar je echt energie van krijgt
  5. Leer je grenzen kennen
  6. Oefen met vaker ‘nee’ zeggen
  7. Ontspan, zowel fysiek als mentaal
  8. Neem het innerlijke besluit om dingen anders te doen
  9. Onderhoud sociale contacten
  10. Zoek hulp van een professional, zoals een psycholoog of een gespecialiseerde coach

Hulp bij het herstellen van je burn out?

Wil jij hulp bij het herstellen van je burn out? Vaak zijn patronen van denken, voelen en doen dusdanig ingesleten dat je het zelf niet meer ziet of hier niet meer uit komt. Ik kan je helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen. Daarnaast help ik je met het maken van een plan op maat, zodat je weer stappen in de juiste richting kunt gaan zetten. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je verder kan helpen met het herstellen van je burn out. Dit kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend en gratis!

© Copyright 2022 - Wim Schoenmaker Coaching