geluksstofjeshttps://wimschoenmakercoaching.nl/

De 4 geluksstofjes

Geluksstofjes, misschien heb je er wel eens van gehoord. Kun je je eigen geluksgevoel beïnvloeden? Nou en of! Er zijn namelijk verschillende stofjes die invloed hebben op jouw gevoel. Door de de aanmaak van deze geluksstofjes te stimuleren kun je jouw gevoel positief beïnvloeden. Vier belangrijke en meest bekende geluksstofjes zijn serotonine, dopamine, endorfine en oxytocine. Hieronder lees je meer over wat deze 4 stofjes zijn en hoe je ze zelf kunt beïnvloeden.

Serotonine

Serotonine is een neurotransmitter die een heel belangrijke rol speelt bij het gevoel van in balans zijn, welzijn en tevredenheid. Het geef je het gevoel je lekker in je vel zit in het hier-en-nu. Dit betekent minder piekeren, speelser zijn, beter slapen en meer genieten. Super belangrijk dus!

Voeding gebruiken om serotonine aan te maken

De aanmaak van serotonine vindt vooral plaats in je darmen. Het is dus belangrijk dat je de juiste voeding binnen krijgt om je tevreden te voelen. Hierbij speelt tryptofaan een cruciale rol bij de productie van de neurotransmitter serotonine. Zorg daarom dat je eiwitten eet waar tryptofaan in zit. Tryptofaan zit bijvoorbeeld in banaan, cacao, andijvie, kalkoen, avocado, noten, zaden, vis en ei.

Zonlicht en serotonine

Serotonine wordt ook gestimuleerd bij blootstelling aan zonlicht. Even in de zon staan kan onrust laten verdwijnen en ervoor zorgen je je vrolijker voelt. De zon kan dan daadwerkelijk als een soort antidepressivum werken.

Dopamine

Dopamine wordt ook wel het genotshormoon is. Dopamine speelt een centrale rol in je interne beloningssysteem. Simpel gezegd zorgt dopamine ervoor dat je gemotiveerd blijft. Na het halen van een doel zorgt dopamine voor een lekker gevoel. Dopamine komt vrij als je iets doet wat je fijn vindt. Het verbetert je aandacht op korte termijn. De keerzijde is dat dopamine ook een rol speelt bij verslavingen. Je voelt je even lekker als je weer een sigaret opsteekt. Daarnaast maakt je lichaam dopamine aan als je een berichtje of een ‘like’ ontvangt op je telefoon.

Dopamine voor je laten werken

Tip: beloon jezelf met iets wat je lekker of fijn vindt nadat je een taak hebt afgerond die misschien wat saaier is, maar wel goed voor je is op de lange termijn. Op den duur wordt een afgifte van dopamine gekoppeld aan de taak goed voor je is. Zo train je jezelf om naar jouw doelen toe te werken.

Endorfine

Endorfine is een natuurlijke pijnstiller, die door je eigen lichaam kan worden aangemaakt. Deze neurotransmitter zorgt ervoor dat je minder gevoel bent voor pijn. Het bevordert je geluksgevoel en onderdrukt angst. Endorfine werkt dus ideaal tegen stress. Sporten is een goede manier om endorfine aan te maken. Tijdens het sporten wordt een pijnprikkel richting je hersenen gestuurd, deze prikkel is dan weer de trigger om endorfine te produceren. Let wel op dat je niet verslaafd raakt!

Oxytocine

Oxytocine is een neurotransmitter in je hersenen wat zorgt voor een positief gevoel. Oxytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. In het lichaam speelt het een belangrijke rol bij de hechting tussen moeder en kind, het aangaan en onderhouden van vriendschappen en met aangename gevoelens. Oxytocine komt vrij in fijn contact met andere mensen. Dit kan een liefdevol moment zijn, een aanraking, een knuffel of prettig oogcontact. Ook als je samen lacht of iets leuks doet met een ander zoals muziek maken of luisteren, wandelen of koken komt er oxytocine vrij.

De 4 geluksstofjes en stress

De aanmaak van geluksstofjes serotonine, dopamine, endorfine en oxytocine heeft een positieve werking op je lichaam waardoor je je beter gaat voelen. Echter, het kan zo zijn dat je een heel hoog stressniveau hebt opgebouwd. Hierdoor wordt de aanmaak en het verzenden van deze geluksstofjes in je lichaam afgeremd. Het is dan belangrijk om de stress in je lichaam af te gaan bouwen. Een gespecialiseerde coach kan je hierbij helpen.

Hulp bij het afbouwen van jouw stress?

Wil jij hulp bij het afbouwen van je stress? Vaak zijn patronen van denken, voelen en doen dusdanig ingesleten dat je het zelf niet meer ziet of hier niet meer uit komt. Ik kan je helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen. Daarnaast help ik je met het maken van een plan op maat, zodat je weer stappen in de juiste richting kunt gaan zetten. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je verder kan helpen met het afbouwen van je stress. Dit kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend en gratis!

© Copyright 2022 - Wim Schoenmaker Coaching