Concentratieproblemenhttps://wimschoenmakercoaching.nl

Wat betekent het om concentratieproblemen te hebben?

Iedereen heeft in zijn of haar leven wel eens moeite met concentreren. Zowel als kind als volwassene heb je wel eens concentratieproblemen. Maar wat zijn concentratieproblemen nu eigenlijk? Je spreekt van een concentratieprobleem als je moeite hebt om je goed te concentreren. Je kunt je aandacht moeilijk bij een taak houden. Daarnaast vind je het ook lastig om overzicht te behouden. Tenslotte kan het zijn dat je vergeetachtig wordt en snel afgeleid bent. In de meeste gevallen zijn concentratieproblemen tijdelijk.

Hoe herken ik of ik moeite hebt met concentreren?

Symptomen van concentratieproblemen bij volwassenen zijn:

  • Snel afgeleid zijn
  • Last hebben van vergeetachtigheid
  • Chaotisch, zowel in lichaam als geest
  • Moeite met overzicht houden
  • Lastig om focus bij 1 taak te houden
  • Minder goed kunnen luisteren als iemand je iets vertelt

Waar komen mijn concentratieproblemen vandaan?

De oorzaak van jouw moeite met concentreren kan zijn:

  • Stress, overspannenheid of burn-out
  • Heftige emoties, zoals verdriet, boosheid of angst (bijv. na een ingrijpende gebeurtenis)
  • Te veel tijd achter een beeldscherm (smartphone, laptop, pc of tablet)
  • Overwerkt
  • Slechte nachtrust
  • Hormonale veranderingen, zoals menopauze of zwangerschap
  • Ongezond eten, alcohol of drugsgebruik
  • Ouderdom
  • Aangeboren stoornis, zoals ADD of ADHD

Wat zijn de gevolgen van concentratieproblemen?

Als je slechts tijdelijk last hebt van concentratieproblemen, dan is dit helemaal niet erg. Het is zelfs menselijk en normaal. Echter wanneer je een langere periode moeite hebt met concentreren, dan kunnen problemen in jouw leven zich opstapelen. Je productiviteit op werk gaat omlaag, waardoor je carrière in gevaar komt. Aandacht voor je naaste omgeving verslechterd wat negatieve gevolgen kan hebben op de relatie met je partner, familie en vrienden. Je komt langzaam maar zeker in een negatieve spiraal terecht, je zelfvertrouwen verminderd en je wordt erg onzeker. In het ergste geval ontwikkel je angstklachten of kom je in een burn-out of depressie terecht.

10 tips om jouw concentratie te verbeteren

Afhankelijk van de oorzaak van jouw concentratieproblemen kun je jouw concentratie verbeteren met deze 10 tips:

  1. Neem rust of ga op een relaxte vakantie
  2. Bewegen in de natuur
  3. Ontspanningsoefeningen (ademhalingstechnieken of yoga)
  4. Mediteren
  5. Beperk gebruik van smartphone, pc, laptop of tablet
  6. Vraag om hulp, zodat je wat minder op je bord hebt
  7. Gezond eten (natuurlijke producten, meer biologisch en verminderen van suikerinname)
  8. Minimaliseer alcohol en drugsgebruik
  9. Doe een medische check
  10. Passende medicatie

Echter onder de meeste oorzaken liggen bepaalde ingesleten patronen van denken, voelen en doen. Je hebt dan als het ware een blinde vlek ontwikkeld. Je zult eerst inzicht in de achterliggende oorzaak van jouw concentratieproblemen nodig hebben om dit vervolgens te kunnen oplossen. Een goede therapeut of coach kan je hierbij helpen.

Wil je hulp bij het aanpakken van jouw concentratieproblemen?

Wil jij begeleiding van een coach bij het achterhalen van de oorzaak en het oplossen van jouw concentratieproblemen? Vaak zijn bepaalde patronen van denken, voelen en doen dusdanig ingesleten dat je het zelf niet meer ziet. Een goede coach kan je helpen om inzicht te krijgen in jouw patronen, zodat je weer stappen in de juiste richting kunt gaan zetten. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je verder kan helpen met het verbeteren van jouw concentratie. Dit kennismakingsgesprek is vrijblijvend en kosteloos.

© Copyright 2021 - Wim Schoenmaker Coaching