Assertiviteithttps://wimschoenmakercoaching.nl

Wat is assertiviteit of assertief zijn?

Assertiviteit is een manier van communiceren en omgaan met sociale situaties. Assertief zijn betekent dat je opkomt voor jezelf, jouw gevoelens, behoeften en mening, waarbij je ook rekening houdt met de gevoelens en het standpunt van een ander. Iemand die assertief is toont zelfvertrouwen en kan goed grenzen stellen, op een directe manier wensen communiceren, kwetsbaarheid tonen en verantwoordelijkheid nemen. Assertief zijn is dus een manier van communiceren die verschilt van sub-assertief zijn en agressief zijn.

Sub-assertief of passief gedrag

Iemand die sub-assertief of passief gedrag vertoont durft nauwelijks voor zichzelf en zijn of haar eigen behoeften, gevoelens, grenzen en mening op te komen. Je negeert in dit geval je eigen gevoel en standpunt en offert deze op om aan de eisen van anderen te voldoen. Je past je dan aan naar gelang de wensen en behoeften van je omgeving en wordt hierdoor een speelbal van anderen. Hierdoor heb je weinig tot geen regie over je eigen leven. Hierdoor krop je dingen op en bouwt zich spanning op in jouw lichaam met als gevolg dat je stressklachten ontwikkelt of zelfs overspannen raakt en in een burn-out terecht komt.

Agressief gedrag

Aan de andere kant van het spectrum heb je iemand die agressief is. Agressiviteit betekent over andere mensen walsen om je eigen gewin te halen. Iemand die agressief gedrag vertoont komt op voor zijn of haar eigen behoeften, gevoelens, grenzen en mening zonder hierbij rekening te houden met de wensen van een ander. Dit gebeurt vaak zonder dat iemand het zelf in de gaten heeft, maar het kan ook zo zijn dat iemand bewust wordt gekleineerd of in de hoek wordt gedrukt. Hoe dan ook kunnen de gevolgen groot zijn voor de ander. Je hebt het gevoel te winnen, maar iemand anders verliest. Op de lange termijn doet dit je relaties zeker geen goed.

Voorbeelden van assertief gedrag

Assertief gedrag kan er als volgt uit zien:

  • Een verzoek weigeren: “Nee, ik kan niet overwerken vanavond. Ik heb al andere plannen.”
  • Hulp vragen aan een ander: “Zou je mij willen helpen door dit verslag tegen te lezen?”
  • Je grens aangeven: “Ik vind het niet oké dat je steeds te laat komt op onze afspraken.”
  • Je behoefte uiten: “Ik vind het fijn om vanavond samen te koken.”

Hoe word ik assertiever?

Het is in al deze gevallen van belang dat je op een rustige, eerlijke en duidelijke manier jouw standpunt overbrengt. Tegelijkertijd is het niet jouw intentie om iemand te kwetsen of te kleineren. Blijf daarom bij de feiten en ga vooral niet oordelen. Daarnaast is het belangrijk om je voeten stevig op de grond te zetten, je rug recht te houden en duidelijk oogcontact te maken. En ga je vooral niet verontschuldigen voor het feit dat je jouw behoefte aan gaat geven.

Assertiviteit is spannend

Als je niet gewend bent om assertief te zijn, dan kan het best spannend zijn om hiermee te beginnen. Vooral als er voor jouw gevoel veel op het spel staat. Of je voelt je misschien schuldig. Deze gevoelens zijn heel normaal en laat ze er vooral zijn. Zolang je maar niet in sub-assertief of agressief gedrag vervalt. Ten slotte kan het heel handig zijn om eerst te oefenen met assertiviteit in een trainingssetting om vervolgens dat spannende gesprek in te gaan. Een goede coach kan jou helpen voorbereiden op zo’n gesprek.

Waar komt mijn gedrag vandaan?

De meeste mensen die assertiever willen zijn, herkennen zichzelf meer in sub-assertief of passief gedrag. Dit veelal aangeleerde gedrag is meestal sterk geworteld in hardnekkige patronen van denken en voelen. Wil je deze patronen doorgronden en doorbereken? Dan kan een goede coach jou hier bij helpen. Ik maak graag kennis met je, zodat jij kunt onderzoeken of ik je verder kan helpen met het ontwikkelen van jouw assertiviteit. Dit kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend en gratis!

© Copyright 2021 - Wim Schoenmaker Coaching